Sandra Poppe’s work of art includes installations, sculptures, objects, wall art and collages. While studying her works one can feel a closeness to minimal art and the attachment to formalism.
Sandra Poppe’s works show her typical emotionalisation of planar and spatial geometry. She composes visual events in a precise inner balance and power – broken by gestural connotations. The reduction to simple, often geometric structures, and the nature of form, its meaning and relevance for the creative process are important aspects of her artistic work.
Sandra Poppe works with the vocabulary of abstract formalism, on the basis of a complex and experimental handling of shape, color and material. To clarify the form she uses color in a purpose-oriented manner. Geometric systems of strong colour combinations permeate her works.
In dealing with often reflective materials, key topics such as mirroring, overlap open up by means of which she translates three-dimensional structures into the area. The play of light and reflections on smooth surfaces create awareness of the spatial context.
The manner in which she assembles opaque and transparent surfaces to image objects and installations reveals the intense and complex examination of shape and color and the view into the room.
(Anna-Carla Melchert, Gallery Oel-Früh, April 2010 )
Sandra Poppe works with installations and sculptures. She produces objects, wall paintings and images which are composed of geometric shapes and thus have a closeness to Minimal and PopArt. While she previously transferred three-dimensional structures on the surface, she experimented recently with more and more in the formalist systems expansion space. By using light and playful reflections the artist explores the dimensions of space, by examining its architectural limits and possibilities. The seemingly irreconcilable opposites, geometry and romance, longing and rigor are brought together skillfully. (Christiane Opitz, July 2011)
DEUTSCH
Sandra Poppe komponiert bildliche Ereignisse in präziser innerer Balance und Spannung – durch
gestische Konnotationen gebrochen. Das Reduzieren auf einfache, meist geometrische Grundstrukturen, sowie die Beschaffenheit der Form, ihre Bedeutung und ihre Relevanz im bildnerischen Prozess sind wichtige künstlerische Aspekte ihrer Arbeit.
Sie arbeitet mit dem Vokabular des abstrakten Formalismus, auf der Grundlage eines komplexen und experimentellen Umgangs mit Form, Farbe und Material. Zur Klärung der Form setzt sie Farbe zielgerichtet ein. Geometrische Systeme aus kräftigen Farbkombinationen durchdringen ihre Werke.
In Umgang mit oftmals reflektierenden Materialien eröffnen sich zentrale Themen wie Spiegelung, Überschneidung und Durchdringung mittels derer sie dreidimensionale Strukturen in die Fläche übersetzt. Das Spiel des Lichts und Spiegeleffekte auf glatten Oberflächen sensibilisieren für den räumlichen Kontext.
Die Art und Weise mit der sie opake und transparente Flächen zu Bildobjekten und raumbezogenen Installationen zusammenfügt dokumentieren die intensive und komplexe Auseinandersetzung von Form und Farbe sowie den Blick in den Raum. (Anna-Carla Melchert, Galerie Oel-Früh, April 2010 )
Sandra Poppe arbeitet installativ und skulptural. Sie produziert Objekte, Wandarbeiten und Materialbilder, die aus geometrischen Formen zusammengesetzt sind und somit eine Nähe zur Minimal und Pop Art aufweisen. Während sie vormals dreidimensionale Strukturen auf die Fläche transferierte, experimentiert sie in letzter Zeit immer mehr mit der Ausdehnung formalistischer Systeme im Raum. Mit spielerische eingesetztem Licht und Spiegelungen lotet die Künstlerin die Dimensionen des Raums aus, indem sie seine architektonischen Grenzen und Möglichkeiten untersucht. Die scheinbar unvereinbaren Gegensätze, Geometrie und Romantik, Sehnsucht und Stringenz werden gekonnt zusammengeführt. (Christiane Opitz, Juli 2011 )